کد مطلب:69622 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:215

پیشینه ولایت فقیه











از دیـربـاز و درسـت از زمـان آغـاز غیبت كبرای آخرین خورشید امامت، بزرگانی در تَلاَ لؤ انوار مـعـنـوی آن حـضـرت و هدایت های معنوی و الهی ایشان پا به عرصه وجود نهادند و از چشمه پر فـیـض عـلوم آل مـحـمـد (ص) آن مـقـدار كـه مـمـكـن بـود بـهـره گـرفـتـنـد. از هـمـان سـال هـای پـیشین محروم شدن جامعه از آفتاب معصوم دوازدهم (ع)، فقه، فقیه و فقاهت، الفاظ آشنای دین مداران بود و مخلصانی عمر خویش را صرف درك و فهم حقایق دین نموده اند. «ولایت فقیه» از آغاز مورد توجه فقیهان و عالمان دینی بوده و در بحث های علمی به آن پرداخته اند. تـفـاوت عـصـر حـاضـر تنها در این است كه ولایت فقیه به طور عملی و به صورت یك سیستم حـكـومتی مطرح و محقّق شد. از جمله بزرگان دین، عالم گرانمایه، ملا احمد نراقی است كه در كتاب «عواید الایّام» می نویسد:

«از تـصـریـح بسیاری از عالمان دین، معلوم می شود كه ولایت فقیه از مسلمات است. همه آنچه تـحـت ولایـت پـیغمبر (ص) و امام معصوم (ع) بوده و آنان به عنوان زعامت و رهبری بر آنها ولایت داشته اند، فقیه جامع الشرایط نیز ولایت دارد.»[1] .

هـمـچـنـیـن فـقـیـه نـامور و عظیم الشاءن جهان تشیع، شیخ محمدحسن نجفی، معروف به «صاحب جواهر» می گوید:

«بـزرگـان مـذهـب شـیـعـه بـه حـقـانـیـّت ولایـت فـقـیـه حـكـم كـرده انـد. ولایـت فـقـیـه از مـسـائل روشـنـی اسـت كـه نیاز به دلیل ندارد. كسی كه در ولایت فقیه تردید كند، طعم فقه را نـچـشـیـده و مـعـنی و رمز كلمات ائمه معصومین (ع) را نفهمیده است. اگر ولایت عامه فقیه نباشد، بـیـشـتر امور مربوط به شیعیان بر زمین می ماند. بر مردم واجب است، فقها را برای این منظور كمك و یاری دهند، همان گونه كه واجب است معصوم (ع) را یاری و كمك كنند.»[2] .

آیت ا... العظمی بروجردی از فقها و اساطین مرجعیّت نیز در این باره می نویسد:

«در ایـنـكـه فـقیه عادل از طرف ائمه معصومین (ع) برای امور مهمی كه مربوط به عموم مردم و محل ابتلای همگان است نصب شده، تردیدی وجود ندارد.»[3] .

البـتـه فقیهان نامور امامیه كه مساءله ولایت فقیه را مطرح كرده و آن را به عظمت یاد كرده اند، تـا محدوده چشیدن طعم فقه پیش رفته اند؛ امّا چشیدن طعم فقه غیر از آن است كه انسان این را از چـشـیـدن بـه نوشیدن و از ذوق به شرب و از شرب به شناگری و از شناگری به غواصی برساند. غواصی در كوثر ولایت فقیه را فقط حضرت امام خمینی (ره)، انجام داد و ولایت فقیه در زمان ایشان به بالندگی و ثمربخشی خود رسید.[4] .

امام خمینی (ره)، بحث ولایت فقیه را به شكل شایسته ای احیا كرد و در مرحله جدیدی قرار داد، از گـوشـه انـزوا و لابـه لای كتاب ها بیرون آورده در سطح جهانی مطرح ساخت و آن را به مرحله اجرا درآورد و برای اولین بار در جهان، حكومتی براساس ولایت فقیه بنیان نهاد.







    1. عواید الایّام، ص 185 ـ 188.
    2. جواهرالكلام، ج 21، ص 397.
    3. البدر الزاهر، ص 57.
    4. ولایت فقیه، ص 280، با تلخیص.